עולם של חינוך עצמי ועבודה פנימית

בקטגוריה זו ננסה לגעת בנושאים חשובים ומהותיים בעולם הפנימי שלנו. בתור הקדמה ועל מנת להבין את החשיבות של העבודה הפנימית נצטט את דברי רבי יהודה הלוי שהם בעצם נר לרגלינו בבואנו להגדיר בבירור ובתימצות מה אנו רוצים להשיג בכל מה שנקרא בתורה "עבודת המידות" או "עבודה פנימית", "חינוך עצמי" וכו'.:

רבי יהודה הלוי (ספר הכוזרי – מאמר שלישי אות א – ל) סובר כי האדם כמו המושל במדינתו, צריך לתת לכל "נתיניו" את לחם חוקם וסיפוק צורכיהם, ולנהוג בכולם בצדק. ובכך למצוא איזון בתכונות נפשו, כך שכל כח ורגש יקבל ביטוי מלא במקום ובזמן הנכון וכך ינותב להיות במידה הראויה מול החיים כאשר הוא לא "מקומפרס" ומודחק  (או בכלל מוכחש כשאין אנו מודעים לקיומו)
מצד אחד אבל גם לא פורק עול וללא כל רסן מצד שני.

ואלו הם דבריו:

"החסיד הוא הוא המושל, שהרי כל חושיו וכחותיו הנפשיים והגופניים סרים אל משמעתו, והוא מנהיג אותם הנהגה מדינית ממש, כמו שנאמר "ומושל ברוחו מלוכד עיר" והוא האיש הראוי לשלוט, כי אלו עמד בראש מדינה היה נוהג בה בצדק, כשם שנהג מנהג צדק בגופו ובנפשו"

וכן…

"החסיד הוא האיש המפקד על מדינתו הנותן לכל יושביה את לחם חקם ומספק להם כל צרכם במדה נכונה והוא נוהג בכלם בצדק לא יעשק איש מהם ולא יתן לאיש יותר ממנתו הראויה לו… ולאחר שעשה החסיד לכל אחד מאלה כל צרכו ונתן לכחות הטבעיים מנוחה ושנה במדה מספקת וכו'הוא קורא לעדתו זו (כאשר יקרא המושל הנערץ לחילו הנשמע לו) כי תבא לעזרתו במאמציו…"

רבי יהודה הלוי מבטיח לאדם הנוהג בצדק עם כל נתיניו שכאשר הוא ירצה לבצע איזו מטלה גשמית (להרוויח כסף,ליהנות מכל מיני דברים) או רוחנית (לשמוח בקיום מצוות, להתפלל בהשתוקקות ודבקות, ללמוד תורה בהתלהבות וכו') את הדברים הבאים:

"כי על כן[ולכן, בגלל הדבר הזה], הוא מוצא את כל כוחותיו נשמעים לו, ממהרים להענות לקריאתו, עושים ככל אשר יצום ונזהרים מכל אשר יאסור עליהם, מכיוון שנהג בכולם מנהג צדק ולא קיפח אחד בהם."

בהמשך הוא מסביר בכלליות את כוחות הנפש והמידות ומסביר איך לתת לכל אחד מהם מקום וביטוי. למשל למידת הכעס הוא הוא אומר "לאחר שנתן להם [לכוחות הכעסניים] את חלקם בנצחנות בחכמות ודעות או לשם גערה באנשים רעים" וכן הלאה.

כלומר, בפשטות, אדם צריך לתת ביטוי לכל מה שמתרחש בליבו פנימה. מה שמתרחש בליבו פנימה אלו בעצם רגשותיו. הרגשות שלו הם אלו הפועלים בליבו פנימה ורבי יהודה הלוי אומר שצריך לתת להם ביטוי. אולם בדור שלנו, דור ההסחות וההתמכרויות (לעבודה, לטלפונים "חכמים", למתוקים, לאוכל, לקניות, לניאוף, לסרטים ומה לא) אנו צריכים קודם לשאול את עצמנו שאלה בסיסית לפני כן:

האם אני יודע מה אני מרגיש כרגע? האם אני יודע כמה רגשות מתחלפים בתוכי בשעה אחת בלבד בלי שאני שם לב?

ואולי לפני כן יש לשאול:

כמה רגשות אני מכיר?

כיצד יוכל אדם להיות מושל אמיתי על מדינתו הפנימית כאשר הוא בכלל לא מכיר את הרגשות שלו, את הנתינים שלו בפירוט ובדקדוק?

כיצד יוכל אדם להיות מושל על מדינותיהם של ילדיו ולהנהיגם אם הוא לא מכיר את מדינתו שלו עצמו?

 

ולכן השלב הראשון הוא פשוט להתחיל לזהות רגשות, לשים לב מה אני מרגיש ולקרוא לזה בשם מדוייק. כאשר אני מבקש מאנשים להגיד לי כמה רגשות הם מכירים בדרך כלל הם לא מצליחים להעלות בדימיונם יותר מ10 סוגי רגשות שונים.

המציאות היא שלא רק שאנשים לא יודעים מה הם מרגישים הם גם שכחו איזה רגשות קיימים בעולם… ולכן יצרתי כאן רשימה של למעלה מ200 רגשות שונים כאשר אתם מרגישים כאב נפשי עמום ואין לכם מושג מה אתם מרגישים זה יכול מאד לעזור לעבור במהירות על הרשימה הזו. הרגשות שלכם פשוט יקפצו לכם מול העיניים.

כאשר אני יודע בדיוק מדוייק מה אני מרגיש זו ההתחלה של הריפוי הנפשי וזו ההתחלה של מה שרבי יהודה הלוי מדבר עליו – נתינת מקום לרגשות ואיזונם. אם אני לא יודע מה אני מרגיש אני לא יכול לתת מקום לשום דבר…

בהצלחה

 

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *